Motto: Mă aflu aici ca un ghid, aşa cum ghidul muntelui îi ajută pe cei interesaţi să urce muntele.
El nu-i poartă în spate pe cei care-l urmează. Fiecare trebuie să facă drumul el însuşi.
E. Durkheim
Programul cabinetului
Prof. psihopedagog Lucia Olteanu
|
Luni 10-13 |
|
Marţi 13-16 |
|
Miercuri 13-16 |
|
Joi 14-15 16-17 |
|
Vineri 10-13 |
| Caracteristici | Obiective | Proiecte derulate | Proiecte în derulare |
Dezvoltarea armonioasă a personalităţii copilului, ameliorarea şi înlăturarea aspectelor atitudinale şi psihocomportamentale indezirabile social ce pot apare în procesul educaţional, fac necesară o activitate sistematică de consiliere psihopedagogică.
Consilierea psihopedagogică este un proces complex ce descrie relaţia interumană de ajutor dintre o persoană specializată, consilierul, şi o altă persoană care solicită asistenţă de specialitate, clientul (Egan, 1990). Relaţia dintre consilier şi persoana consiliată este una de alianţă, de participare şi colaborare reciprocă.
Caracteristici ale consilierii psihopedagogice:
§ vizează persoane normale, ce nu prezintă tulburări psihice sau de personalitate, deficienţe intelectuale sau de altă natură;
§ asistenţa pe care o oferă utilizează un model educaţional şi de dezvoltare şi nu unul clinic şi curativ;
§ este preocupată de prevenirea problemelor ce pot împiedica dezvoltarea şi funcţionarea normală, armonioasă a elevilor;
§ asigură asistenţa individului în explorarea şi înţelegerea propriei identităţi, îl sprijină în dezvoltarea unei strategii de rezolvare a problemelor cu care se poate confruntă individul pe parcursul evoluţiei sale: intervenţie în situaţii de criză, intervenţie ameliorativă, prevenţie, intervenţie formativă şi de dezvoltare;
§ activitatea de consiliere şcolară vine în întâmpinarea nevoilor copilului/adolescentului, de autocunoaştere şi cunoaştere a celorlalţi, de identificare, folosire, înţelegere şi management al emoţiilor, de exprimare personală;
§ relaţia de consiliere transmite adolescentului mesajul că nu e singur, că există cineva dispus să-i acorde timp şi atenţie, fără să-l critice şi fără să-i ţină predici moralizatoare.
În plus, în cadrul procesului de consiliere specialistul asigură:
- confidenţialitatea, ca o condiţie esenţială a desfăşurării activităţilor de consiliere, astfel încât să i se asigure clientului sentimentul de siguranţă şi confort psihologic;
- excluderea judecăţilor de valoare;
- ascultarea activă;
- suportul afectiv;
- respectul faţă de consiliat;
- responsabilizarea pentru realizarea obiectivelor fixate în comun.
![]()
Obiective ale consilierii psihopedagogice:
1. Promovarea sănătăţii şi a stării de bine: functionare optimă din punct de vedere somatic, fiziologic, psihoemotional si social. Componentele stării de bine sunt:
Acceptarea de sine: atitudine pozitivă faţă de propria persoana; acceptarea calităţilor şi a defectelor personale; percepţia pozitivă a trecutului şi a viitorului.
Relaţii pozitive cu ceilalţi: încredere în oameni, sociabil, nevoia de a primi şi de a da afecţiune, atitudine empatică, deschisă şi caldă
Autonomie: independent, hotărât, rezistă presiunilor de grup, se evaluează pe sine după standarde personale.
Control: sentiment de competenţă şi control personal asupra sarcinilor, îşi crează oportunităţi pentru valorizarea nevoilor personale, face opţiuni conforme cu valorile proprii.
Sens şi scop în viaţă: direcţionat de scopuri de durată medie şi lungă, experienţă pozitivă a trecutului, bucuria prezentului şi relevanţa viitorului, convingerea că merită să te implici, curiozitate.
2. Dezvoltarea personală: cunoaştere de sine, imagine de sine, capacitate de decizie responsabilă, relaţionare interpersonală armonioasă, controlul stresului, tehnici de învăţare eficientă, atitudini creative, opţiuni vocaţionale realiste.
3. Prevenţie: a dispoziţiei afective negative, a neîncrederii în sine, a comportamentelor de risc, a conflictelor interpersonale, a dificultăţilor de învăţare, a dezadaptării sociale, a disfuncţiilor psihosomatice, a situaţiilor de criză.